Drick inte längre bara vatten utan använd lite vin för din mage, eftersom du är svag så ofta. (1Tim 5:23) De flesta drack vin på den här tiden. Vinet de drack var en blandning av vatten och vin, tre delar vatten till två delar vin. Denna dryck var lika vanlig som vatten därför att vattnet var förorenat på många platser. Det skulle vara som om någon åkte till Mexiko och skrev hem och berättade: "Jag har fått Montezumas hämnd". [vardagligt använt samlingsnamn för en grupp turistdiarréer, ö.a.] Du skulle då skriva tillbaka och säga: "Du gör bäst i att dricka cola eller något annat istället för vattnet i Mexiko." Eller: "Drick lite vin för din mage, för dysenterin", o.s.v. Det är egentligen vad Paulus föreslår till Timoteus. Jag tycker att detta är ganska intressant. Jag tvivlar inte på att Paulus rankades som den främsta av apostlarna när det gällde den helige Andes gåvor med underverk och helanden. Paulus hade sett många under ske genom sin tjänst. Jag är säker på att Paulus hade fått trons-, kraftgärningarnas- och helandets gåva, och att dessa gåvor verkade genom honom, och ändå var Timoteus, hans son i tron, sjuk. När Paulus var i Efesus tog de dukar och kläder som hade vidrört Paulus och lade dem på sjuka människor och de blev helade. Varför bad inte Paulus över en näsduk och skickade den till Timoteus och sa: "Sov på den här"? Jag är dock säker på att Paulus hade bett för Timoteus magåkomma. Det finns antydningar om att Timoteus var en mycket svag person och även sjuklig, trots att han var Paulus följeslagare. Frågan är varför Gud inte helade Timoteus, och varför han tilläts vara sjuklig? Varför skrev Paulus en medicinsk ordination för hans krämpa, istället för att enbart be för hans helande? Men jag är övertygad om att Paulus bad för Timoteus helande. Ändå blev han inte helad, och jag tror att anledningen till detta var för att vi inte ska fastna i den typ av villolära som säger: "Broder, du är fortfarande sjuk, för det finns någon synd i ditt liv." Eller: "Du är fortfarande sjuk, därför att du helt enkelt inte har tillräckligt med tro." Eller: "Du är sjuk för att du har ett personligt problem i ditt liv", eller andra kommentarer av detta slag. För att vi ska bevaras från dessa dåraktiga och obibliska spekulationer, finns Timoteus situation med som ett exempel i bibeln. Timoteus var en nära vän och följeslagare till Paulus och hans son i tron, och Paulus gav honom några medicinska råd, därför att han ofta var sjuk. Timoteus fick inte uppleva ett gudomligt ingripande med helande för sin kropp. Gud helar inte i alla situationer, och i de fall som Gud inte helar, så har han ett syfte med varför Han inte gör det. Det beror inte på brist tro. Det beror inte på något fel i individens liv, utan det finns något i Guds eviga syften som vi inte kan, och inte kommer att kunna förstå. Jag är helt emot den undervisning som säger: ”Om du följer detta tillvägagångssätt så kommer du att bli helad.” Detta medför att en kroniskt sjuk människa ständigt känner sig skyldig: "Det är något fel på mig, något fel i min relation med Gud. Varför blir jag inte helad?" Med den sortens undervisning sparkar du faktiskt på en person som redan ligger ner. "Broder, det måste vara något som är fel. Om du bara hade tillräckligt med tro så skulle du också bli helad." Det finns ett intressant bibelord som vi inte förstår i vår moderna kultur idag. Det säger så här om Jesus: "Ett brutet strå skall han inte krossa". (Jes 42:3) I dagligt tal blir det: "Han skulle inte sparka på någon som redan ligger ner." Det är vad bibelordet: "ett brutet strå skall han inte krossa", betyder. Paulus hade själv en plåga som han tre gånger bad att Gud skulle befria honom ifrån. Gud svarade slutligen, men inte genom att befria honom, utan genom att ge honom nåden att kunna uthärda: "Min nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet." (2Kor 12:9) Så låt oss inte döma felaktigt, eller lägga en tung börda på någon som redan är nedtyngd av sin sjukdom och svaghet. Låt oss inse att Gud inte helar i alla situationer. Gud helar i vissa fall, men i andra fall helar Han inte. Varför Han helar vissa, men inte andra, beror helt Guds suveränitet. samma sätt som den Helige Ande fördelar sina gåvor till var och en som Han vill, vet vi inte Guds plan i detta. Utdrag från 1Timoteusbrevet del 11 Vill du läsa mera klicka här
Helande 1
Artikel