Del 1) 1:1-7
Från Paulus, Kristi Jesu apostel på uppdrag av
Gud, vår Frälsare, (1Tim 1:1)
Det grekiska ordet här är Guds ”kungliga befallning”. Det är
ett ord som användes när en kung hade gjort en kungörelse.
Det är intressant att Paulus så ofta i sina brev presenterar sig
som en apostel genom Guds vilja, men här förklarar han att
han är en apostel genom Guds befallning.
Ordet apostel betyder en som har sänts ut som ett sändebud
eller en ambassadör. Och det är exakt så som Paulus såg på
sig själv, en ambassadör för Jesus Kristus, en som Herren
hade sänt ut för att representera Honom i ett främmande land.
Vi befinner oss i en värld som är främmande för Gud, men vi
är Guds representanter här. Vi är här för att representera Gud
på denna främmande planet.
Så Paulus var en som hade sänts ut genom en kunglig
befallning: ”på uppdrag av Gud, vår Frälsare.” Det finns ganska
mycket gammaltestamentlig rot i idén om Gud vår frälsning.
David nämner det i Psaltaren, Mose nämner det i femte
Mosebok och Maria i Marias lovsång: "Min själ prisar Herren,
och min ande gläder sig i Gud, min Frälsare." (Luk 1:46-47)
Och här är första gången som Paulus använder frasen eller
termen: ”Gud vår Frälsare.”
och Kristus Jesus, vårt hopp, (1Tim 1:1)
Gud vår Frälsare, Jesus Kristus, vårt hopp.
till Timoteus, hans äkta barn i tron. Nåd, barmhärtighet
och frid från Gud, vår Fader, och Kristus Jesus, vår
Herre. (1Ti 1:2)
Timoteus bodde i Lystra, en stad som Paulus besökte under
sin första missionsresa. Man tror att Paulus stannade i
Timoteus hus under den resan.
Paulus kände Timoteus mor och mormor Eunice och Lois.
Han visste att de hade instruerat Timoteus i ordet. Timoteus
var bara en mycket ung pojke då Paulus kom till Lystra, men
tydligen överlät då han sitt liv till Jesus Kristus, och betraktade
alltid Paulus som en slags hjälte.
Han fascinerades av den här mannen och såg upp till honom.
På Paulus andra missionsresa blev Timoteus vid denna tid,
trots att han fortfarande var mycket ung, förmodligen i mitten
av tonåren, en följeslagare till Paulus och reste med honom i
hans missionärsarbete.
Därför finns han med i många av Paulus skrifter. Han skickades
av Paulus till Thessaloniki för att se hur det stod till med kyrkan.
Han hade besökt många av dessa kyrkor med Paulus och var
bekant med människorna.
Paulus sände honom också till Filippi med ett brev till filipperna
och han sade att han inte hade någon som var så likasinnad
honom själv som Timoteus.
Timoteus hade förenats med Paulus i hjärta och i kärlek, i
kallelse och i vision. Därför skriver Paulus till Timoteus och han
tilltalar honom som sin son i tron: "Min egen son i tron."
Så det fanns en speciell relation mellan Paulus och Timoteus,
likt den mellan en far och en son. Jag tror att Paulus såg en
enorm potential i Timoteus som någon som skulle kunna
fortsätta med missionsarbetet efter honom, så han gjöt sitt liv
in i Timoteus, han tränade Timoteus.
Detta är ett av de två brev som han skrev till Timoteus för att
instruera honom som en far till sin son. Därav: "Till Timoteus
min egen son i tron. Nåd, barmhärtighet och frid".
I de flesta av sina brev säger Paulus: "Nåd och frid." I två av
breven lägger han till "barmhärtighet". I detta brev till Timoteus
och även i brevet till Titus finns tillägget "barmhärtighet".
Det finns en skillnad mellan nåd och barmhärtighet.
Barmhärtighet är att inte drabbas av det straff man förtjänar.
Gud är barmhärtig och bibeln säger: “Ty så hög som himlen
är över jorden, så väldig är hans nåd över dem som fruktar
honom.” (Ps 103:11)
Gud är mycket barmhärtig och trots att vi förtjänar Guds
dom är Gud barmhärtig. Även om jag inte har några argument
för att Hollywood och det där området i Los Angeles inte
förtjänar domen (jag tror verkligen att det förtjänar Guds
dom) så är Gud barmhärtig.
Jag tror att Gud skulle vara helt rättvis om han utplånade
San Francisco, Hollywood och en hel del av dessa områden,
men Gud är barmhärtig.
Vi får inte vad vi förtjänar. Och naturligtvis, om jag fick vad
jag förtjänade, då skulle Gud utplåna mig själv också. Så
vem är jag att tala om San Francisco eller Hollywood?
Gud är barmhärtig. Han vedergäller oss inte efter våra
missgärningar.
Nåd är en positiv egenskap hos Gud. Barmhärtighet är en
slags negativ egenskap eftersom du inte råkar ut för det
straff du förtjänar.
Nåd är en positiv egenskap, det vill säga, du får vad du inte
förtjänar. Jag förtjänar inte all Guds godhet. Jag förtjänar inte
alla Guds välsignelser.
Jag förtjänar inte allt som Gud har gjort för mig, men det är
det som är nåd. Gud gör för mig vad jag inte förtjänar, vad
jag inte skulle kunna få som lön. Gud bara öser sin kärleks
rikedom och sin godhet och sina välsignelser över mig.
Det är nåd och när jag inser att Gud ger mig sådan nåd, vilar
min ande och därmed har jag frid. "Nåd, barmhärtighet och
frid".
Nu, liksom när jag var på väg till Makedonien,
uppmanar jag dig att stanna kvar i Efesus och
förmana somliga där att inte förkunna falska
läror (1Tim 1:3)
Så Paulus kallades av Gud att komma över till Makedonien.
Timoteus var med honom, men Paulus kände att det var
nödvändigt att skicka tillbaka honom till Efesos för att
instruera kyrkan där och även om han bara var en ung man,
så uppmuntrade Paulus honom:
"Ingen får förakta dig för att du är ung, utan
var ett föredöme för de troende " (1Tim 4:12)
”Och därför skickade jag dig tillbaka till Efesos så att du ska
kunna befalla dem att inte undervisa någon annan lära.”
och befatta sig med myter och ändlösa
släktregister. Sådant leder till strider och tjänar
inte en gudomlig undervisning i tron. Vad all
förmaning syftar till (1Tim 1:4-5)
Resultatet och sammanfattningen av Guds bud:
är kärlek av ett rent hjärta, (1Tim 1:5)
En laglärd frågade en dag Jesus: "Vilket är det största budet?"
Jesus svarade: Du skall älska Herren din Gud av hela ditt
hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. (Matt 22:37)
Så det är vad Paulus menar. Summan av buden är att älska
av ett rent hjärta. Det är vad det handlar om. Om jag verkligen
följer buden, kommer resultatet bli att jag älskar av ett rent
hjärta. Gud önskar att vi ska ha denna djupa kärlek till
varandra.
Detta är svaret på den laglärdes fråga. Om vi summerar alla
Guds bud sammanfattas de i kärlek: att älska Gud och att
älska varandra. Det är vad det handlar om. Det är vad Gud
önskar av oss, att vi skall älska av ett rent hjärta:
av ett gott samvete och av en uppriktig tro. (1Tim 1:5)
Eller en sann tro, ett gott samvete och kärlek. Vilka bra
egenskaper att ha, att älska av ett rent hjärta och att ha ett
gott samvete. Paulus sade: ”Jag har ett rent samvete inför
Gud”.
Paulus talar också om en tro som är sann och uppriktig.
Nu hade dock några förlorat detta mål ur sikte. Paulus sade:
Detta mål har somliga förlorat ur sikte och
så förfallit till tomt prat. De vill vara lärare i
lagen men förstår varken vad de säger eller
vad de så säkert uttalar sig om. (1Tim1:6-7)
Paulus varnar för att befatta sig med ändlösa släktregister –
frågor som bara skapar förvirring eller tvister. Det finns ärliga
frågor och det finns oärliga frågor.
Vissa människor ställer frågor bara för att de vill ha en
diskussion. De vill inte veta sanningen. De har en ståndpunkt
som de vill lyfta fram, och därför vill de få dig indragen i en
dispyt.
De ställer en fråga fast de egentligen inte söker ett svar, utan
de vill ha en diskussion. De vill att du ska ange din ståndpunkt
så att de sedan kan börja attackera den. Det kallar jag en
oärlig fråga.
En ärlig fråga är när någon ställer en fråga och önskar att få
veta svaret. Paulus säger att vi ska undvika dessa saker:
”Säg till folket att undvika dessa fabler, ändlösa släktregister
och konstruerade frågor.
Vårt syfte bör inte vara att såra varandra, bryta ner varandra
eller utmana varandra, utan det verkliga syftet är att bygga
upp varandra.
Paulus säger om dessa människor: ”De vill vara lärare och
de talar med stor auktoritet, men de förstår inte vad de pratar
om.” Många gånger när man inte vet vad man pratar om, är
det viktigt att man talar med auktoritet.
Jag läste om en pastor som hade sin predikan väl förberedd
i punktform. Han hade också gjort små lappar med gester
som skulle användas vid speciella punkter i predikan.
Vid en särskild punkt stod det: ”Sträck ut armen, öppna
handflatan mot folket”, och andra slags livliga gester. Han
hade anteckningar för varje punkt, vilka gester han skulle
göra, var han skulle fästa blicken, när han skulle le och
så vidare. Han hade hela predikan väl planerad.
Långt ner på sidan stod det: ”Skrik ut på denna punkt,
eftersom det är en svag punkt.” Och ibland är det så att när
vår poäng är svag så måste vi skrika ut den, vi måste tala
med auktoritet.
Paulus sade att några vill vara lärare, men att de inte förstår
vad de talar om, de känner inte till de saker som de undervisar
om, vilket de påstår att de gör. Dessa personer försökte föra
tillbaka människorna under lagen.
Slut av del 1
För att gå till del 2) klicka här
Tillstånd beviljat av The Word For Today att översätta detta avsnitt
Alla bibelcitat med blå text och kursiv stil är hämtade från Svenska Folkbibeln.
1Timoteusbrevet med Chuck smith