Uppenbarelseboken
Del 3) 1:19-20
Befallningen till Johannes i vers 19 ger oss nyckeln till
Uppenbarelseboken. Förståelsen av denna bok är beroende
av att vi använder nyckeln, vilket är vers 19 i kapitel 1, för
Uppenbarelseboken innehåller tre delar.
Skriv nu ner vad du har sett (Upp 1:19)
Detta är preteritum (dåtid) och det avser den vision som
Johannes fick när han såg Jesus Kristus här i kapitel 1. Det är
första delen.
Den andra delen:
och vad som är (Upp 1:19)
Den andra delen är de saker som är nu.
Den tredje delen:
och vad som ska ske efter detta. (Upp 1:19)
Orden "efter detta" är en översättning av de grekiska orden
μετά (meta) ταῦτα (tauta) som bokstavligen betyder ’efter
dessa saker’. Johannes skriver i kapitel 1 vad han sett och i
kapitel 2 och 3 skriver han om de saker som är under denna
nuvarande tidsålder. De saker som handlar om församlingen.
När vi sedan börjar läsa i kapitel fyra kommer Johannes att
skriva om de saker som kommer att hända efter
församlingens tid, ”vad som ska ske efter detta” eller mer
bokstavligt: ”efter dessa saker”. Detta är viktigt och vi måste
titta efter det.
Och kapitel 4 börjar med de grekiska orden: μετά (meta) ταῦτα
(tauta): "Därefter såg jag, och se: en dörr stod öppen i himlen.
Och rösten som jag först hade hört tala till mig som en basun
sade: "Kom hit upp, så ska jag visa dig vad som måste ske
efter detta."
När vi börjar läsa i kapitel 4 går vi in i den tredje delen av
Uppenbarelseboken och det är den del som tar upp vad som
ska ske i framtiden.
Idag lever vi i den tidsålder som vi läser om i kapitel två och
tre, "vad som är" (Upp 1:19). Församlingarna fortsätter att
existera, förhållandena i dem ser olika ut men det viktigaste är
hur Jesus ser på dem.
Det finns alltså tre delar i Uppenbarelseboken. Det är viktigt
att du förstår detta för annars kommer du att ha en ständigt
förvirrad och förvrängd syn på framtiden. Du kommer att se
församlingen mitt i vedermödan och de 144 000 kommer du
att försöka förvränga till att de avser församlingen.
Det finns alla typer av förvrängda och överdrivna begrepp
som har kommit från Uppenbarelseboken eftersom folk inte
förstår nyckeln i det första kapitlet.
[Denna pastor tror, liksom vi själva, att uppryckelsen ska ske
före vedermödan men det är inte nödvändigt att man har
denna syn för att tillgodogöra sig denna undervisning. Kristna
tror olika och sammanlagt finns det sju olika synsätt när det
gäller uppryckelsen.
(För mer information klicka här )
Vi fortsätter med vers 20: Nu förklarar Herren för Johannes en
liten del av den vision som han sett. Kom ihåg att Johannes
vände sig om (1:12) och såg Jesus gå mitt bland de sju
ljusstakarna av guld.
Detta är hemligheten med de sju stjärnorna som du såg i min
högra hand och de sju ljusstakarna av guld: de sju stjärnorna
är de sju församlingarnas änglar, (Upp 1:20)
Ordet för ängel i vers 20 är ἄγγελος (aggelos) i grekiskan och
betyder bokstavligen ’budbärare’. Det används oftast om en
himmelsk budbärare men också om jordiska budbärare.
Vem som helst som frambär ett budskap kan vara en aggelos,
en budbärare. Ordet har dock kommit att betyda en gudomlig
budbärare, en himmelsk varelse.
”De sju stjärnorna är de sju församlingarnas änglar”.
och de sju ljusstakarna är de sju församlingarna. (Upp 1:20)
De sju församlingarna är den fullständiga församlingen.
”Detta är hemligheten med de sju stjärnorna som du såg i min
högra hand och de sju ljusstakarna av guld: de sju stjärnorna
är de sju församlingarnas änglar”. (Upp 1:20)
Det är alltid en stor tröst för mig, men också en väldigt
spännande tanke att förstå var de sju stjärnorna är: De hålls
av Jesus i hans högra hand.
Hur underbart och tröstande är det inte att förstå att när man
är en budbärare till församlingen så hålls ens liv i Herrens
högra hand. Jag vet inte något som är mer spännande och
tröstande.
En annan sak som är oerhört spännande, är var Jesus är.
Han vandrar mitt bland de sju ljusstakarna av guld som är de
sju församlingarna. Han vandrar mitt i sin församling.
I Matt 18:20 säger Jesus: "För där två eller tre är samlade i
mitt namn, där är jag mitt ibland dem."
Detta är Hans löfte om sin närvaro hos sitt folk. Han har lovat
att vara med sitt folk överallt där de har samlats i hans namn
och det är alltid underbart och tröstande att veta att Jesus är
närvarande.
Jesus försökte under en tid bekanta lärjungarna med tanken
att han var närvarande även om de inte kunde se honom.
Efter sin uppståndelse visade han sig och därefter försvann
han.
När två lärjungar gick på vägen till Emmaus gick Jesus
plötsligt bredvid dem på vägen (Luk 24). När de kom fram till
Emmaus låtsades han som om han skulle gå vidare, men de
sa till honom att det var sent och bad honom att komma och
äta med dem.
När han bröt brödet öppnades deras ögon och de förstod att
det var Jesus. Förmodligen såg de märkena i hans händer.
Efter att Jesus försvunnit sa de: "Wow, det var Herren!" och
de sprang hela vägen tillbaka till Jerusalem för att berätta
detta för lärjungarna: "Vi har sett den uppståndne Herren" och
lärjungarna svarade: "Han har också uppenbarat sig för
Petrus och Maria och många andra.
Men aposteln Tomas sa: "Om jag inte får se spikhålen i hans
händer och sticka mitt finger i spikhålen och min hand i hans
sida, så kan jag inte tro."
När lärjungarna samlades och även Tomas var där visade sig
Jesus plötsligt och sa till honom:
"Kom med ditt finger och se mina händer, kom med din hand
och stick den i min sida. Och tvivla inte, utan tro!" (Joh 20:27)
Vänta lite. Hur visste Jesus att Tomas sagt detta? Han måste
ha stått där när Tomas uttryckte sina tvivel. Tomas kunde inte
se honom men Jesus försökte vänja dem alla vid det faktum
att han var hos dem även om de inte såg honom. Det var en
del av deras träning.
Ett annat exempel är från Apostlagärningarna kap 27: Efter
fjorton dagar och fjorton nätter på ett stormigt hav, när allt
hopp om att överleva var borta, ställde sig Paulus upp på
morgonen den fjortonde dagen och sa:
Men nu uppmanar jag er: Fatta mod (Apg 27:22)
Alla var sjösjuka och eländiga och trodde att de skulle dö men
Paulus sa: "Var vid gott mod." Han fortsatte: ”En ängel från
den Gud som jag tillhör och tjänar stod nämligen hos mig i
natt”.
Herren hade varit med honom hela tiden och Herren är med
oss också idag. "För där två eller tre är samlade i mitt namn,
där är jag mitt ibland dem."
Vi önskar ofta att vi själva kunde ha varit vid Galileiska sjön,
Kapernaum eller Betsaida för nästan två tusen år sedan och
själva sett Jesus.
Hur spännande skulle det inte ha varit att leva då och att följa
Jesus längs sjön och höra honom undervisa.
”Jag vet att om jag bara hade varit där och sett honom, så vet
jag att han kunde ha sträckt ut sin hand och rört vid mig och
botat mig eller hjälpt mig. Jag vet att han skulle ha hjälpt mig.”
När Lasarus hade dött och Jesus slutligen, efter fyra dagar
kom till hans systrar, sa Marta:
"Herre, om du hade varit här skulle min bror inte ha dött.” (Joh
11:21) ”Om du bara hade varit här.”
Men Jesus vill röra vid oss och han vill betjäna våra behov
idag. Var än församlingen samlas i hans namn, har han lovat
att vara där med sin närvaro. Han är alltid där för att betjäna
oss med vad vi behöver.
Nu kommer vi till de budskap Jesus har till de sju
församlingarna i Uppenbarelseboken och det finns ett mönster
i dessa budskap.
Först och främst börjar budskapen till var och en av
församlingarna med att Jesus namnger församlingen han
riktar sig till.
Därefter ger Jesus en beskrivning av sig själv och den
beskrivningen kommer vanligtvis från det första kapitlet i
denna bok.
Beskrivningen som Jesus ger av sig själv står vanligtvis i
relation till huvuddelen i budskapet. Jesus blir allt för alla
människor, oavsett vad våra behov är.
I Guds namn, Jag Är, Jahve, eller Jehova, eller hur det ska
uttalas, finns tanken: Den som blir. ”Jag är Den som blir." Gud
försökte att uppenbara sig själv som Den som blir vad vi
behöver.
Så namnet Jahve används tillsammans med andra ord. Vi har
Jahve Rahpa, Herren vår helare. Om vi
behöver helande, blir han vår helare. Jahve Jireh, han blir den
som förser. Jahve Tsidkenu, han blir vår rättfärdighet. Josua
eller Jahve Shua. Han blir vår Frälsare.
När Jesus ger ett budskap till församlingarna och beskriver sig
själv anpassar han sig själv till vad vi skulle kunna behöva.
Han blir allt vi behöver i beskrivningen av sig själv.
Därefter ger Jesus en bekräftelse till var och en av
församlingarna om att han vet vad de går igenom: ”Jag
känner till dina omständigheter. Jag vet vad som händer.” Och
till fem av församlingarna finns det en uppmaning till
omvändelse.
Kom ihåg att församlingarna var mindre än hundra år gamla
vid denna tidpunkt.
Vi hör så ofta att människor citerar de tidiga kyrkofäderna men
enligt Jesus blev de tidiga kyrkofäderna korrumperade ganska
fort.
Korrupta system började invadera kyrkan mycket tidigt vilket
vi kommer att se när vi kommer till församlingen i Pergamon
och Tyatira. Dessa korrupta system hade etablerat sig inom
församlingarna före utgången av det första århundradet.
Och ursprunget till några av de kända kyrkofäderna och andra
som anslöt sig till barndopet samt andra saker som lånats från
hedningarna finns här.
Här finns också en tidig utveckling av prästerskapet och det
började i Pergamon och Tyatira innan aposteln Johannes
hade dött.
[Det kommer mer förklaring kring ”andra saker som lånats av
hedningarna” i undervisningen över Upp 3:2]
Så vi kan faktiskt inte se tillbaka på kyrkohistorien för att hitta
den rätta modellen eller mönstret. Vi måste se på
Apostlagärningarna för att få reda på Guds sanna mönster,
och det sanna mönstret har en stor enkelhet.
Folk fördes till tro på Jesus och fick en levande relation till
honom. Där fanns inga fantastiska organisationer och
strukturer och inga seminarier, utan bara en enkel tillit och tro
på Herren vilket fördes vidare från person till person och från
vän till vän.
I var och en av församlingarna här i Uppenbarelseboken finns
det en grupp som segrar, de som övervinner och erkänns av
Herren. Det finns särskilda löften till dem som övervinner och
de finns i varje församling.
Så oavsett hur korrupt än kyrkosystemet kan bli, har Herren
alltid sina sanna vittnen inom den församlingen. Och i var och
en av församlingarna finns det en uppmaning av Jesus att
uppmärksamma.
”Du som har öron, hör vad Anden säger till församlingarna!”
(Upp 2:7)
Sju gånger kommer Herren att befalla oss att höra vad Anden
säger till församlingarna.
Nu går vi in i detta mycket fantastiska och allvarliga område
med Jesu budskap till församlingarna.
Må Gud genom sin Helige Ande ge oss öron att höra vad han
försöker säga till församlingarna, för han kommer att tala om
för oss att de som han älskar tuktar och tillrättavisar han
också.
Låt oss inte försöka försvara oss själva eller att rättfärdiga
våra positioner, men låt oss vara öppna för att höra vad Anden
vill säga till oss, hans församling.
Slut av del 3
Undervisningen kommer från nedskriven predikan på
engelska.
Tillstånd beviljat av The Word For Today att översätta detta
avsnitt. Alla bibelcitat med blå text och kursiv stil är hämtade
från Svenska Folkbibeln.